Καλημέρα, καλημέρα και καλή χρονιά σε όλους!
Πρώτη ανάρτηση για φέτος, με αφορμή ένα δώρο έκπληξη που προστέθηκε στις χριστουγεννιάτικες αγορές: ένα ετήσιο ημερολόγιο τοίχου από πολυκατάστημα της Αθήνας, το οποίο φέτος αφιερώθηκε σε έναν ζωγράφο που αγαπώ πολύ, τον Σπύρο Παπαλουκά. Μοντέρνος ζωγράφος με βαθιά αίσθηση της ελληνικότητας, αλλά και του θρησκευτικού στοιχείου, με μια μοναδικότητα στην πινελιά γεμάτη συναίσθημα και ήθος που λάμπει μέσα στη διακριτικότητά του κατατάσσοντάς τον -για μένα- στους κορυφαίους καλλιτέχνες της χώρας μας. Αγαπώ τα έργα του, τα θαυμάζω και συνομιλώ μαζί τους.
Στο πίσω μέρος του ημερολογίου αναγράφεται ένα σύντομο βιογραφικό του αγαπημένου Έλληνα ζωγράφου:
Σπύρος Παπαλουκάς
Ο Σπύρος Παπαλουκάς (1892-1959) ήταν διακεκριμένος Έλληνας ζωγράφος και αγιογράφος με καταλυτική επίδραση στα σύγχρονα καλλιτεχνικά ρεύματα.
Το 1906 φτάνει στον Πειραιά από τη γενέτειρά του, τη Δεσφίνα Φωκίδας, για να εξασκήσει την τέχνη του σε εργαστήρι ζωγραφικής και αγιογραφίας.
Από το 1909 έως το 1916 φοιτά στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και κατά τη διάρκεια των σπουδών του κερδίζει πλήθος διακρίσεων σε καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς. Έπειτα, βάζει πλώρη για το Παρίσι και συνεχίζει τις σπουδές του στις Σχολές Grande Chaumiere και Ecole Julien, παίρνοντας μέρος σε πολυάριθμες καλλιτεχνικές εκθέσεις.
Το 1923 επισκέπτεται το Άγιο Όρος, όπου και μένει για έναν ολόκληρο χρόνο μελετώντας τη βυζαντινή ζωγραφική και τις τοπογραφίες. Το ταξίδι αυτό έμελλε να σημαδεύσει τη μετέπειτα πορεία του, διαπλάθοντας με ένα ξεχωριστό τρόπο την καλλιτεχνική του ταυτότητα.
Τα έργα του αποτελούν ένα γόνιμο και αρμονικό συγκερασμό των διδαγμάτων της βυζαντινής τέχνης και των αφομοιωμένων εκφραστικών μορφών της σύγχρονης ευρωπαϊκής ζωγραφικής. Ο ιμπρεσιονισμός των Σεζάν, Ματίς και Βαν Γκογκ συναντά την πνευματικότητα των βυζαντινών αγιογραφιών, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός μοναδικού καλλιτεχνικού κράματος που ανέδειξε τον Παπαλουκά ως τον "μεγάλο ανανεωτή της ελληνικής ζωγραφικής που στερέωσε τον ελληνικό μοντερνισμό", όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο ιστορικός τέχνης Τάκης Μαυρωτάς.
Το σχέδιο αποτελούσε ανέκαθεν τον πυρήνα της εικαστικής δράσης του καλλιτέχνη, καθώς μέσα από αυτό αποσκοπούσε στην αποτύπωση της γαλήνιας ενατένισης της ζωής, ενώ παράλληλα τη δημιουργική του ταυτότητα συνέθεσαν τα τοπία, οι νεκρές φύσεις και τα πορταίτα.
Η επίδραση του Παπαλουκά στους σύγχρονούς του αλλά και στους μεταγενέστερους Έλληνες ζωγράφους ήταν καταλυτική, καθώς με το έργο του απέδειξε πως η μοντέρνα τέχνη και η ελληνικότητα δεν είναι δύο έννοιες ασύμβατες.
* Μένω στην "αποτύπωση της γαλήνιας ενατένισης της ζωής". Η γαλήνια ενατένιση της ζωής θα είναι το μότο μου για φέτος. Αυτή θα είναι η επιδίωξή μου, σε αυτό θα αποσκοπώ και ο απολογισμός μένει να κριθεί στο τέλος του έτους.
* Μένω επίσης στην πνευματικότητα που εκπέμπει το έργο ενός καλλιτέχνη με ήθος και ευγένεια, χαρακτηριστικά που αγαπώ σε όλους τους ανθρώπους αντίστοιχης στόφας.
* Το έργο που απεικονίζεται στο ημερολόγιο του 2019 φέρει τον τίτλο:
"Χαγιάτι Πρωτάτου Αγ. Όρος" 1924, μέγεθος 59Χ52cm, λάδι.
* Το ετήσιο ημερολόγιο 2019 είναι διαθέσιμο στα καταστήματα Πλαίσιο. Η προώθηση προϊόντος είναι ανιδιοτελής.
Πολλές ευχές για χρόνια πολλά, καλά και ευτυχισμένα, πρώτα μέσα μας, για να λάμψει και το έξω από εμάς στη συνέχεια. Να μεταλαμπαδευτεί στους δικούς μας, τις οικογένειές μας, τις δουλειές μας, το κοινωνικό μας περιβάλλον, τη χώρα μας που παιδεύεται και βάλλεται πανταχώθεν. Η αφετηρία ξεκινάει από μέσα!
Με αγάπη,
Εύα 💗
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου