Πριν από έναν αιώνα, τον Ιούλιο του 1908, μια ομάδα ιταλών αρχαιολόγων ξεκίνησε ανασκαφές μέσα στα μινωικά ανάκτορα της Φαιστού. Η προσπάθειά τους αυτή έμελε να στεφθεί από μια αναπάντεχη επιτυχία. Μέσα από τα παμπάλαια ερείπια του παλατιού αναδύθηκε ένα περίεργο πήλινο αντικείμενο, ένας κεραμικός δίσκος όχι μεγαλύτερος από 16 εκατοστά σε διάμετρο και πάχους 2,1 εκατοστών, καλυμμένος και στις δύο του πλευρές με περίεργα έντυπα σύμβολα που ακολουθούσαν σπειροειδή φορά, σύμβολα που θύμιζαν τα αιγυπτιακά ιερογλυφικά, αλλά που πρώτη φορά τα έβλεπε ανθρώπου μάτι. Η γραφή αυτή δεν είχε ταίρι. Ήταν μοναδική. Η ανακάλυψη ήταν σπουδαία. Ήταν η στιγμή που ο ιταλός αρχαιολόγος Λουίτζι Περνιέ θα περνούσε στην ιστορία με την ανακάλυψη μιας νέας ολοκαίνουργιας αιγαιακής γραφής τυπωμένης σε ένα μοναδικό αρχαιολογικό εύρημα:
τον περίφημο Δίσκο της Φαιστού.
Όπως ήταν φυσικό, η ανακάλυψη έκανε αστραπιαία τον γύρο του κόσμου και από τότε στρατιές αρχαιολόγων, με πρώτο και σημαντικότερο τον Arthur Evans, αλλά κι άλλων, φιλολόγων, παραφιλολόγων, συγγραφέων, γλωσσολόγων και ερευνητών δεν σταμάτησαν ούτε στιγμή να επιδίδονται με αυτοθυσία και πρωτόφαντο πάθος στο κυνήγι της αποκρυπτογράφησης αυτής της μυστηριώδους γραφής. Κατά καιρούς έχουν αποδοθεί πλήθος ερμηνείες ως προς το περιεχόμενο του δίσκου, όπως ότι πρόκειται για προσευχή, ύμνο, κατάρα, κείμενο με μαγικό περιεχόμενο, τελετουργικό ερωτικό τραγούδι, εγχειρίδιο σεξουαλικών στάσεων, απόδειξη γεωμετρικού θεωρήματος, λατρευτικό κείμενο προς τα άστρα, μινωικό ημερολόγιο, κείμενο διδασκαλίας ανάγνωσης, αστρονομικά σύμβολα, πίνακας επιτραπεζίου παιχνιδιού ή ακόμη και κείμενο φερμένο από εξωγήινους. Καμία όμως από τις ερμηνείες που έχουν δοθεί δεν είναι αρκετά πειστική μέχρι σήμερα κι έτσι, το μυστήριο του δίσκου εξακολουθεί να παραμένει ανεξιχνίαστο.
Εκατό χρόνια μετά την ανακάλυψη του δίσκου, ένας αμερικανο-εβραίος παλαιοπώλης-γκαλερίστας, ο Jerome Eisenberg (πολλά δημοσιεύματα τον θέλουν και αποδέκτη προϊόντων αρχαιοκαπηλίας, ανάμεσά τους και κλοπιμαία από το μουσείο της Κορίνθου), αναταράζει τα νερά με τον ισχυρισμό του πως ο δίσκος της Φαιστού δεν είναι τίποτε άλλο παρά το αποτέλεσμα της ματαιοδοξίας του ιταλού Pernier, ο οποίος, στην προσπάθειά του να εντυπωσιάσει τους συναδέλφους του με ένα εύρημα εφάμιλλο σε αρχαιολογική αξία με εκείνα του sir Arthur Evans στην Κνωσό, εμφάνισε έναν πλαστό δίσκο με έντυπα στοιχεία μιας άγνωστης μυστηριακής γραφής, μεταθέτοντας αυτόματα την χρονολόγηση του ευρήματος από το 1.700 π.Χ. … στις αρχές του 20ου αιώνα μ.Χ.!
Για να στηρίξει τις απόψεις του περί «μη γνησιότητας του γλυπτού» επιστρατεύει το επιχείρημα πως «οι άκρες του είναι πολύ καλά επεξεργασμένες για να είναι αυθεντικό» και πως «είναι ψημένο, ενώ οι Μινωίτες δεν ακολουθούσαν αυτήν την πρακτική για τα αντικείμενα από άργιλο.» Τις απόψεις του, που διατύπωσε και εγγράφως σε άρθρο του στο περιοδικό Minerva, του οποίου είναι ο ιδιοκτήτης, σχεδιάζει να τις εκθέσει σε ένα συνέδριο που θα λάβει χώρα σε λίγες μέρες, στα τέλη του Οκτώβρη, στο Λονδίνο. Στη διεθνή αυτή διάσκεψη έχουν προσκληθεί και άλλοι «ομογάλακτοι» που υποστηρίζουν λίγο ως πολύ τις απόψεις του περί πλαστότητας, αλλά και περί ασιατικής προέλευσης της τυπωμένης στον δίσκο γραφής. Η προσπάθεια αυτή, η οποία σημειωτέον, διοργανώνεται από το περιοδικό του, δημιουργεί πολλά ερωτηματικά, καθώς συμπίπτει με τα 100 χρόνια από την εύρεση της σπουδαίας προϊστορικής αρχαιότητας.
«Αδιανόητη η θεωρία του» ήταν η απάντηση των Ελλήνων αρχαιολόγων σ’ αυτούς τους αβάσιμους επιστημονικά ισχυρισμούς. «Είναι σα να αμφισβητούμε τον μινωικό πολισμό.» Την άμεση παρέμβαση της πολιτείας ζήτησαν φορείς της Κρήτης, οι οποίοι επισημαίνουν ότι «με αυτή τη μαύρη προπαγάνδα επιχειρείται να αμφισβητηθεί η γνησιότητά του από συγκεκριμένους υπόπτους πλαστογράφους της ιστορίας, που τροφοδοτούν μεθοδευμένα ψευδή δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο», κατονομάζοντας ευθέως τον Eisenberg. Μάλιστα, προχώρησαν ακόμα ένα βήμα, ζητώντας από τον υπουργό πολιτισμού, κ. Λιάπη, την διοργάνωση επιστημονικού συνεδρίου τον Νοέμβριο στο Ηράκλειο, με αφορμή την συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ανεύρεση του δίσκου. Παράλληλα ζητούν να δοθεί έγκριση στον Δημόκριτο ώστε να επαληθευτεί και εργαστηριακά η γνησιότητα του δίσκου με τη μέθοδο της θερμοφωταύγειας, της γεωμαγνητικής χρονολόγησης και της πετρογραφικής ανάλυσης.
Ως υπενθύμιση να πούμε ότι η νέα αυτή υπόθεση αμφισβήτησης κορυφαίας αρχαιότητας έρχεται δύο χρόνια μετά από μια άλλη αμφισβήτηση από δυο άλλους Αμερικανούς φιλολόγους, τον Ο.Μ. Κάλντερ και τον Ν.Α. Τρέιλ, οι οποίοι αμφισβήτησαν την αυθεντικότητα του διασημότερου εκθέματος στον ολόχρυσο θησαυρό των Μυκηνών, το χρυσό προσωπείο που ο Ερρίκος Σλήμαν είχε αποδώσει στον Αγαμέμνονα. Είχαν υποστηρίξει πάλι πως ήταν πλαστό, δημιούργημα του γερμανού αρχαιολόγου!
«Δεν συμφωνώ καθόλου με τη θεωρία πως ο Δίσκος της Φαιστού είναι πλαστός. Είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσουμε ότι είναι γνήσιος. Αρκεί να σκεφθείτε πως πάνω στην πήλινη επιφάνεια αποτυπώνονται 45 διαφορετικά σημεία. Δέκα από αυτά δεν ήταν γνωστά όταν ανακαλύφθηκε ο Δίσκος, το 1908, από τον Ιταλό αρχαιολόγο Λουίτζι Περνιέ. Βρέθηκαν πολύ αργότερα- το 1953 - από τον Ντόρο Λέβι σε ανασκαφές στο ανάκτορο της Φαιστού. Πώς είναι δυνατόν να αποτύπωσε λοιπόν ο Περνιέ στον δίσκο σημεία που δεν είχε δει ποτέ; Δεν πιστεύω πως υπάρχει αμφιβολία για τη γνησιότητα του δίσκου» εξηγεί ο πολυγραφότατος Ιταλός καθηγητής Αρχαιολογίας, ακαδημαϊκός και σύμβουλος του προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας Λουί Γκοντάρ με ειδικότητα στις γραφές του Αιγαίου, που έχει γράψει ανάμεσα σε δεκάδες μονογραφίες και μία για τον Δίσκο της Φαιστού.
Παρά τις προσπάθειες αμφισβήτησης της γνησιότητάς του, το ηλικίας 3.700 χρόνων εύρημα με την ανερμήνευτη ως τώρα γραφή τυπωμένη και στις δυο του πλευρές αποτελεί μέχρι σήμερα ένα από τα διασημότερα άλυτα μυστήρια της αρχαιολογίας. Ποιο είναι το μυστικό που κρύβει ο δίσκος της Φαιστού; Γιατί προκαλεί τόσο ενδιαφέρον η αποκρυπτογράφησή του; Μήπως επειδή δεν υπάρχει όμοιό του σε κανένα σημείο του κόσμου, σε καμία χρονολογική περίοδο, σε κανέναν πολιτισμό; Μήπως επειδή τα κινητά στοιχεία του (σφαγίδες δηλαδή), πολλά για να είναι γράμματα, λίγα για να είναι ιδεογράμματα, δεν εντάσσονται σε κανένα γλωσσολογικό πλαίσιο που να μας επιτρέπει να κατανοήσουμε το νόημά τους; Μήπως επειδή πρόκειται για το αρχαιότερο τυπογραφικό μνημείο στην ιστορία της ανθρωπότητας, τεχνική που θα επανανακάλυπτε 2.200 χρόνια αργότερα ο Γουτεμβέργιος; Ο μελετητής του Μινωικού πολιτισμού Λεόν Πομεράνς πιστεύει ότι ο δίσκος δεν είναι γραμμένος σε καμιά γλώσσα αλλά είναι ένα σύστημα αλληγορικών συμβόλων, προερχόμενα ίσως και από τα ζωδιακά, και έτσι χρειαζόμαστε ερμηνεία και όχι μετάφραση. Με αυτή την άποψη τείνουν να συμφωνήσουν και αρκετοί άλλοι. Μήπως έχουν δίκιο;
Όποια κι αν είναι η απάντηση, η σπειροειδής αυτή γραφή, που θεωρείται από πολλούς μητέρα της Γραμμικής Α, με τα 45 στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν σε ένα σύνολο 242 συμβόλων, λίγο πιο πατημένα από την μία όψη του δίσκου (ίσως γιατί στέγνωσε λίγο περισσότερο αυτή η πλευρά, ίσως γιατί χρησιμοποιήθηκαν δύο ανεξάρτητοι πήλινοι δίσκοι που ενώθηκαν πριν στεγνώσουν, σχηματίζοντας τελικά έναν ενιαίο δίσκο, αυτόν που βλέπουμε σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ηρακλείου Κρήτης), ο δίσκος της Φαιστού παραμένει ένας άλυτος γρίφος που κρατά κλειστά τα χαρτιά του, αποτελώντας σύμβολο αέναης επιστημονικής αναζήτησης.
Όπως ήταν φυσικό, η ανακάλυψη έκανε αστραπιαία τον γύρο του κόσμου και από τότε στρατιές αρχαιολόγων, με πρώτο και σημαντικότερο τον Arthur Evans, αλλά κι άλλων, φιλολόγων, παραφιλολόγων, συγγραφέων, γλωσσολόγων και ερευνητών δεν σταμάτησαν ούτε στιγμή να επιδίδονται με αυτοθυσία και πρωτόφαντο πάθος στο κυνήγι της αποκρυπτογράφησης αυτής της μυστηριώδους γραφής. Κατά καιρούς έχουν αποδοθεί πλήθος ερμηνείες ως προς το περιεχόμενο του δίσκου, όπως ότι πρόκειται για προσευχή, ύμνο, κατάρα, κείμενο με μαγικό περιεχόμενο, τελετουργικό ερωτικό τραγούδι, εγχειρίδιο σεξουαλικών στάσεων, απόδειξη γεωμετρικού θεωρήματος, λατρευτικό κείμενο προς τα άστρα, μινωικό ημερολόγιο, κείμενο διδασκαλίας ανάγνωσης, αστρονομικά σύμβολα, πίνακας επιτραπεζίου παιχνιδιού ή ακόμη και κείμενο φερμένο από εξωγήινους. Καμία όμως από τις ερμηνείες που έχουν δοθεί δεν είναι αρκετά πειστική μέχρι σήμερα κι έτσι, το μυστήριο του δίσκου εξακολουθεί να παραμένει ανεξιχνίαστο.
Εκατό χρόνια μετά την ανακάλυψη του δίσκου, ένας αμερικανο-εβραίος παλαιοπώλης-γκαλερίστας, ο Jerome Eisenberg (πολλά δημοσιεύματα τον θέλουν και αποδέκτη προϊόντων αρχαιοκαπηλίας, ανάμεσά τους και κλοπιμαία από το μουσείο της Κορίνθου), αναταράζει τα νερά με τον ισχυρισμό του πως ο δίσκος της Φαιστού δεν είναι τίποτε άλλο παρά το αποτέλεσμα της ματαιοδοξίας του ιταλού Pernier, ο οποίος, στην προσπάθειά του να εντυπωσιάσει τους συναδέλφους του με ένα εύρημα εφάμιλλο σε αρχαιολογική αξία με εκείνα του sir Arthur Evans στην Κνωσό, εμφάνισε έναν πλαστό δίσκο με έντυπα στοιχεία μιας άγνωστης μυστηριακής γραφής, μεταθέτοντας αυτόματα την χρονολόγηση του ευρήματος από το 1.700 π.Χ. … στις αρχές του 20ου αιώνα μ.Χ.!
Για να στηρίξει τις απόψεις του περί «μη γνησιότητας του γλυπτού» επιστρατεύει το επιχείρημα πως «οι άκρες του είναι πολύ καλά επεξεργασμένες για να είναι αυθεντικό» και πως «είναι ψημένο, ενώ οι Μινωίτες δεν ακολουθούσαν αυτήν την πρακτική για τα αντικείμενα από άργιλο.» Τις απόψεις του, που διατύπωσε και εγγράφως σε άρθρο του στο περιοδικό Minerva, του οποίου είναι ο ιδιοκτήτης, σχεδιάζει να τις εκθέσει σε ένα συνέδριο που θα λάβει χώρα σε λίγες μέρες, στα τέλη του Οκτώβρη, στο Λονδίνο. Στη διεθνή αυτή διάσκεψη έχουν προσκληθεί και άλλοι «ομογάλακτοι» που υποστηρίζουν λίγο ως πολύ τις απόψεις του περί πλαστότητας, αλλά και περί ασιατικής προέλευσης της τυπωμένης στον δίσκο γραφής. Η προσπάθεια αυτή, η οποία σημειωτέον, διοργανώνεται από το περιοδικό του, δημιουργεί πολλά ερωτηματικά, καθώς συμπίπτει με τα 100 χρόνια από την εύρεση της σπουδαίας προϊστορικής αρχαιότητας.
«Αδιανόητη η θεωρία του» ήταν η απάντηση των Ελλήνων αρχαιολόγων σ’ αυτούς τους αβάσιμους επιστημονικά ισχυρισμούς. «Είναι σα να αμφισβητούμε τον μινωικό πολισμό.» Την άμεση παρέμβαση της πολιτείας ζήτησαν φορείς της Κρήτης, οι οποίοι επισημαίνουν ότι «με αυτή τη μαύρη προπαγάνδα επιχειρείται να αμφισβητηθεί η γνησιότητά του από συγκεκριμένους υπόπτους πλαστογράφους της ιστορίας, που τροφοδοτούν μεθοδευμένα ψευδή δημοσιεύματα στον ξένο Τύπο», κατονομάζοντας ευθέως τον Eisenberg. Μάλιστα, προχώρησαν ακόμα ένα βήμα, ζητώντας από τον υπουργό πολιτισμού, κ. Λιάπη, την διοργάνωση επιστημονικού συνεδρίου τον Νοέμβριο στο Ηράκλειο, με αφορμή την συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ανεύρεση του δίσκου. Παράλληλα ζητούν να δοθεί έγκριση στον Δημόκριτο ώστε να επαληθευτεί και εργαστηριακά η γνησιότητα του δίσκου με τη μέθοδο της θερμοφωταύγειας, της γεωμαγνητικής χρονολόγησης και της πετρογραφικής ανάλυσης.
Ως υπενθύμιση να πούμε ότι η νέα αυτή υπόθεση αμφισβήτησης κορυφαίας αρχαιότητας έρχεται δύο χρόνια μετά από μια άλλη αμφισβήτηση από δυο άλλους Αμερικανούς φιλολόγους, τον Ο.Μ. Κάλντερ και τον Ν.Α. Τρέιλ, οι οποίοι αμφισβήτησαν την αυθεντικότητα του διασημότερου εκθέματος στον ολόχρυσο θησαυρό των Μυκηνών, το χρυσό προσωπείο που ο Ερρίκος Σλήμαν είχε αποδώσει στον Αγαμέμνονα. Είχαν υποστηρίξει πάλι πως ήταν πλαστό, δημιούργημα του γερμανού αρχαιολόγου!
«Δεν συμφωνώ καθόλου με τη θεωρία πως ο Δίσκος της Φαιστού είναι πλαστός. Είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσουμε ότι είναι γνήσιος. Αρκεί να σκεφθείτε πως πάνω στην πήλινη επιφάνεια αποτυπώνονται 45 διαφορετικά σημεία. Δέκα από αυτά δεν ήταν γνωστά όταν ανακαλύφθηκε ο Δίσκος, το 1908, από τον Ιταλό αρχαιολόγο Λουίτζι Περνιέ. Βρέθηκαν πολύ αργότερα- το 1953 - από τον Ντόρο Λέβι σε ανασκαφές στο ανάκτορο της Φαιστού. Πώς είναι δυνατόν να αποτύπωσε λοιπόν ο Περνιέ στον δίσκο σημεία που δεν είχε δει ποτέ; Δεν πιστεύω πως υπάρχει αμφιβολία για τη γνησιότητα του δίσκου» εξηγεί ο πολυγραφότατος Ιταλός καθηγητής Αρχαιολογίας, ακαδημαϊκός και σύμβουλος του προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας Λουί Γκοντάρ με ειδικότητα στις γραφές του Αιγαίου, που έχει γράψει ανάμεσα σε δεκάδες μονογραφίες και μία για τον Δίσκο της Φαιστού.
Παρά τις προσπάθειες αμφισβήτησης της γνησιότητάς του, το ηλικίας 3.700 χρόνων εύρημα με την ανερμήνευτη ως τώρα γραφή τυπωμένη και στις δυο του πλευρές αποτελεί μέχρι σήμερα ένα από τα διασημότερα άλυτα μυστήρια της αρχαιολογίας. Ποιο είναι το μυστικό που κρύβει ο δίσκος της Φαιστού; Γιατί προκαλεί τόσο ενδιαφέρον η αποκρυπτογράφησή του; Μήπως επειδή δεν υπάρχει όμοιό του σε κανένα σημείο του κόσμου, σε καμία χρονολογική περίοδο, σε κανέναν πολιτισμό; Μήπως επειδή τα κινητά στοιχεία του (σφαγίδες δηλαδή), πολλά για να είναι γράμματα, λίγα για να είναι ιδεογράμματα, δεν εντάσσονται σε κανένα γλωσσολογικό πλαίσιο που να μας επιτρέπει να κατανοήσουμε το νόημά τους; Μήπως επειδή πρόκειται για το αρχαιότερο τυπογραφικό μνημείο στην ιστορία της ανθρωπότητας, τεχνική που θα επανανακάλυπτε 2.200 χρόνια αργότερα ο Γουτεμβέργιος; Ο μελετητής του Μινωικού πολιτισμού Λεόν Πομεράνς πιστεύει ότι ο δίσκος δεν είναι γραμμένος σε καμιά γλώσσα αλλά είναι ένα σύστημα αλληγορικών συμβόλων, προερχόμενα ίσως και από τα ζωδιακά, και έτσι χρειαζόμαστε ερμηνεία και όχι μετάφραση. Με αυτή την άποψη τείνουν να συμφωνήσουν και αρκετοί άλλοι. Μήπως έχουν δίκιο;
Όποια κι αν είναι η απάντηση, η σπειροειδής αυτή γραφή, που θεωρείται από πολλούς μητέρα της Γραμμικής Α, με τα 45 στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν σε ένα σύνολο 242 συμβόλων, λίγο πιο πατημένα από την μία όψη του δίσκου (ίσως γιατί στέγνωσε λίγο περισσότερο αυτή η πλευρά, ίσως γιατί χρησιμοποιήθηκαν δύο ανεξάρτητοι πήλινοι δίσκοι που ενώθηκαν πριν στεγνώσουν, σχηματίζοντας τελικά έναν ενιαίο δίσκο, αυτόν που βλέπουμε σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ηρακλείου Κρήτης), ο δίσκος της Φαιστού παραμένει ένας άλυτος γρίφος που κρατά κλειστά τα χαρτιά του, αποτελώντας σύμβολο αέναης επιστημονικής αναζήτησης.
37 σχόλια:
Ευαγγελια μου
α !πολυ χαιρομαι που αφηνω πρωτη σχολιο εδω.
Και τι θα μπορουσα βεβαια να πω για ενα αλυτο μυστηριο!
Ειναι ομως εξαιρετικα ενδιαφερουσα η αναρτηση σου οπως παντα.
Καλο σου βραδυ κοριτσι μου
Ευαγγελία,καλημέρα,η χαρά των ερευνητών και κυρίως των "ερευνητών" να αμφισβητούν,σε δουλειά να βρισκόμαστε.Δεν ανήκω ούτε στους μεν ούτε στους δε,αλλά όχι,δε θα τα ισοπεδώσουμε όλα,πλαστό το ένα,πλαστό το άλλο,σιγά ,βρε παιδιά,ας μείνει κάτι και για μας!
Αφού ο ...αμφισβητίας είναι και λίγο εβραίος,γιατί να μην υποθέσω και γω αυθαίρετα ότι η υπόθεση είναι δάκτυλος της Μοσάντ,που θέλει να συκοφαντήσει τους Παλαιστίνιους μέσω των προγόνων τους των Φιλισταίων,οι οποίοι κατάγονταν από την Κρήτη!Για όνομα του θεού!
Παντως οποια κι αν είναι η κατάληξη,το αντίγραφο του δίσκου,έστω και ως τουριστικό ενθύμιο,θα στολίζει πάντα το γραφείο μου...
Καλημέρα!
Το εργαστήριο (Δημόκριτος) είναι ο πιο γρήγορος και αναμφισβήτητος τρόπος για να έχουμε απάντηση για την παλαιότητα του ευρήματος. Θα βουλώσει στόματα με τη μία. Αν δεν γίνει τέτοια εξέταση θα είναι πολύ ύποπτο...
Δεν είμαι ειδική για να εκφέρω άποψη. Χαίρομαι όμως που μέσω των αναρτήσεών σου ενημερώνομαι για θέματα τόσο αξιόλογα που αφορούν την ιστορία μας.
Καλή σου μέρα!
Αυτό που καταλαβαίνω είναι πως σιγά σιγά θέλουν να ακυρώσουν ότι έχει να κάνει με τον πολιτισμό μας.
Κάποτε άκουσα από κάποιον, μου διαφεύγει το όνομα του, αρχαιολόγος,
Πως η Κνωσός δεν είναι τίποτε άλλο απλό ζωγραφιές σε κάποιους τοίχους.
Σπαζοκεφαλιά κι αυτή.
Απ' ότι λες στην πληρέστατη περιγραφή σου δε νομίζω να βγει ποτέ άκρη...
μπορεί να είναι τα πάντα,από το απλό παιγνίδι ενός κεραμοποιού που έκανε για διακοσμητικούς λόγους η να παίζουν τα παιδιά του η κατασκεύασμα εξωγήινων και δεκάδες άλλες ερμηνείες ανάμεσα.
Εμένα Ευαγγελία με "χαλά"λίγο το φτηνό υλικό κατασκευής,αν ήταν κάτι πραγματικά πολύτιμο δεν θα έπρεπε να είναι σε χαλκό η χρυσό?
Kαλημέρα
Πολύ ωράια ανάρτηση,Ευαγγελία μου...Σε λίγο θα βγουν να αμφισβητήσουν τα πάντα,αυτοί οι αρχαιοκάπηλοι...Αν είναι δυνατόν...
Να έχεις ένα όμορφο Σ/Κ, φιλιά πολλά...
Δεν υπάρχει περίπτωση να ειναι
πλαστό Ευαγγελία μου.
Οσο για τον φίλο Κωνσταντίνο και
την επιφύλαξη για την αξία του δίσκου, δεν αναιρεί το γεγονός την αξία του σαν εύρημα
Διαφήμιση στο περιοδικό του
θέλει να κάνει ο τύπος και
απ οτι βλεπεις...την έκανε
και πολυ μεγάλη μαλιστα
Πολλα κοτσυφοφιλάκια
τσίου!!!
@faraona μου, έχουν ξοδευτεί τόνοι μελανιού και φαιάς ουσίας για αυτό το τόσο γοητευτικό μυστήριο του ελληνικού πολιτισμού κι ακόμη απαντήσεις δεν υπάρχουν. Το θέμα τέθηκε με αφορμή την επίθεση που δέχεται ο δίσκος και ο ελληνικός πολιτισμός γενικότερα με το συγκεκριμένο συνέδριο. Αν δεν υπάρχει επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη για τις απόψεις που φέρει ο οποιοσδήποτε, αν δεν μπορεί να πιστοποιήσει αυτά που λέει με αδιάσειστες αποδείξεις, τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει είναι ανυπόστατα. Δεν το λέω εγώ. Το λένε οι νόμοι της επιστήμης.
Καλή σου μέρα, γλυκιά μου :)
@vad, δακτύλιος της Μοσάντ... λες;;;!!! :))) Λες να πηγαίνει τόσο πίσω η βαλίτσα και ο δίσκος να υπογράψει την καταδίκη των άμοιρων Παλαιστινίων; :))
Όπως και να' χει, δε νομίζω ότι θα έπρεπε καν να ασχολούμαστε με το θέμα περί γνησιότητας ή μη. Όμως πρέπει να γίνει, επειδή θα υπάρξουν άνθρωποι ανά τον κόσμο που θα πιστέψουν όλη την παραφιλολογία που έχει ήδη αρχίσει να αναπτύσσεται χάρη σε έναν τάδε κύριο, που αποφάσισε να βάλει στο στόχαστρό του έναν ελληνικό αρχαιολογικό θησαυρό, που παρεπιπτόντως, στολίζει και το δικό μου γραφείο! :))
Καλή σου μέρα φίλε, εκεί, στα νότια! :))
@mistirie, να σου πω απλά ότι το θέμα με το συνέδριο στην Αγγλία έχει βγει στη δημοσιότητα από τον Ιούλιο, όταν η ιστορία αυτή αναδημοσιεύτηκε στους London Times. Άκουσες να γίνεται καμία κίνηση αναδίπλωσης από την πλευρά μας; Να παίρνεται καμία απόφαση σχετικά με το πώς θα αντιμετωπιστεί και αυτό το πλήγμα που δεχόμαστε έξωθεν;
Όχι. Φαίνεται πως σε όλα είμαστε υπεράνω. Όπως ήμασταν και στο θέμα των Σκοπίων. Κύκλους κάνει η ιστορία και γυρίζει.
Καλό σ/κ :)
@ανασαιμιά μου, σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Να' σαι καλά, γλυκιά μου.
Πολλά φιλιά :))
@anastasia, όταν αυτό το λέει αρχαιολόγος, τι να σου κάνει και ο απλός κόσμος, που δεν έχει εντρυφήσει στα του πολιτισμού; Θα τα πιστέψει. Στην αρχή θα τα πει, μετά θα τα γράψει και τέλος θα τα διδάξει στα παιδιά μας. Στις ερχόμενες γενιές.
Έτσι γίνεται όταν δεν υπάρχει παιδεία, και το ξέρουν αυτό όλοι όσοι προσπαθούν να παραχαράξουν την ελληνική ιστορία και κληρονομιά.
Το θέμα όμως, δεν είναι τι κάνουν αυτοί. Αυτοί καλά κάνουν και κάνουν ό,τι κάνουν. Δεν είναι δική τους για να την σεβαστούν. Δεν είναι δική τους για να την προστατέψουν.
Θα μου πεις, είναι παγκόσμια. Ναι, συμφωνώ. Όμως η υπεράσπισή της δεν είναι παγκόσμια υπόθεση. Είναι άκρως εθνική. Είναι δική μας δουλειά και δική μας ευθύνη.
Καλό σ/κ :)
@κωνσταντίνε, έθεσες ένα πάρα πολύ ωραίο θέμα, το θέμα της πρώτης ύλης, πόσο μάλλον όταν το εύρημα ανακαλύφτηκε μέσα σε ανάκτορο. Θα σου πω όμως κάτι άλλο. Τι έχει τελικά περισσότερη σημασία, να ανακαλύψουμε το τι γράφει αυτό το κείμενο ή να ανακαλύψουμε την πρώτη-πρώτη μορφή της ελληνικής γραφής; Την πηγή της ελληνικής γλώσσας;
Οι πινακίδες που σώθηκαν στις Μυκήνες, την Πύλο κλπ, εξαιτίας της πυρκαγιάς που κατέστρεψε τα ανάκτορα, τι νομίζεις ότι γράφουν; Σκέτες καταγραφές είναι από προϊόντα που έμπαιναν και έβγαιναν στις ανακτορικές αποθήκες. Η αξία τους όμως είναι ανεκτίμητη. Όχι γιατί ξέρουμε πόσα σακιά σιτάρι χρησιμοποίησαν οι Μυκηναίοι, αλλά επειδή διαβάστηκαν ελληνικές, ελληνικότατες λέξεις, τέσσερις αιώνες πριν τον Όμηρο! Λέξεις που χρησιμοποιούμε ακόμη και σήμερα, όπως: μάτερ, πάτερ, σίτος, κριθά, μέλι, ελιά, οίνος, σύκο, τρίποδας, έλαιο, μάθαθο, σέλινο, κάρδαμο, σχοίνο, κόλιανδρο, δυόσμο, αγρό, τέμενο, άναξ, δήμο, σπέρμα, ρίζα, έρημο, χώρο,δ ώρα, Ήρα, Ερμή, Άρη, Απόλλω, Ποσιδάεια, Διονύσω, Αθηνά κ.ο.κ.
Η ελληνικότητα της μινωικής γραφής δεν έχει πιστοποιηθεί ακόμα, επειδή ούτε η ιερογλυφική ούτε η γραμμική Α έχουν ακόμα αποκρυπτογραφηθεί. Αν δεν γίνει αυτό, δεν μπορεί να θεωρεί ο μινωικός πολιτισμός ελληνικός. Δυστυχώς. Αυτή είναι η σημασία του δίσκου. Να μπορέσει να εντάξει τον μινωικό πολιτισμό στον ελληνικό, όχι στους αιγαιακούς, όχι στους μεσογειακούς, αλλά στους αμιγώς ελληνικούς που αναπτύχθηκαν σ' αυτόν τον χώρο. Ας γράφει και για το Κάμα Σούτρα! Αρκεί να το γράφει στα ελληνικά.
Καλή σου μέρα :)
@artanis, καλά κάνουν ό,τι κάνουν. Αυτοί δεν έχουν να χάσουν τίποτα. Εμείς έχουμε.
Πολλά φιλιά, καλή μου :))
Εύγλωγα τα ερωτήματα. Εκατό χρόνια μετά θα πρέπει για άλλη μια φορά να αντικρούσουμε τους πλαστογράφους, με ανεπαρκείς δημοσιοσχετίστες και οκνηρές διαδικασίες, σ' ένα κράτος που δεν φιλάει την ιστορική του ταυτότητα, που ολιγωρεί και αρέσκεται σ' άλλου είδους εκδηλώσεν και όχι ευθεία επίθεση σε κείνους που λυμαίνονται αυτάρεσκα να ποδοπατούν μνήμες και ιστορικά γεγονότα.Γιατί ο υπουργός πολιτισμού δεν παίρνει θέση ακόμα και ο ίδιος ο πρωθυπουργός.Σε λίγο θα αμφισβητήσουν και την Ακρόπολη όπως πάμε.Αλλά αυτά τα βλέπουν οι ξένοι για τούτο και κάνουν ότι θέλουν εκτός συνόρων. Η προπαγάνδα τους είναι ισχυρή και μαζεύουν σε συνέδρια κόσμο για να αποδείξουν τα αυτονόητα για μας, ενώ η πολιτεία κωφεύει. Ο Δημόκριτος υπάρχει, κοντά είναι στην Αγία Παρασκευή μπορούν με επιστημονική μέθοδο να αποδείξουν την γνησιότητα. Γιατί, γιατί οι λασπολόγοι θέλουν να αφανήσουν κάθε τι ελληνικό; Εδώ διακυβεύεται η ιστορική μας μνήμη και κανείς δεν ξεσηκώνεται ενώ για άλλα κι άλλα σπάνε το κέντρο της Αθήνας. Συγνώμη που μιλώ έτσι. Είμαι οργισμένη, από την στιγμή που έμαθα γι' αυτόν τον αρχαιοκάπηλο. ΄Ελεος. Φτάνει πια. Κάτω τα χέρια όλων από τη ιστορία μας. Την χρησιμοποίησαν με ανήθικους τρόπους, την παραποίησαν .Οι ανήθικοι ανιστόρητοι.Οι κομπλεξικοί κι αγράμματοι Φαρισαίοι.Συγνώμη Ευαγγελία μου για το ξέσπασμα. Έμαθα πρίν μια βδομάδα περίπου για το περίφημο συνέδριο και δεν είδα να γίνεται τίποτα. Σε τι χώρα ζουμε τελικά;
Καλημέρα.
@karaflokotsifa, γιατί δεν έχουμε ακόμη πιστοποιήσει και έμπρακτα τη χρονολόγησή του, ώστε τώρα να μην μιλούσε κανείς; Δεν είναι ένα τυχάρπαστο αντικείμενο. Έχει την αξία της Ροζέτας, που σημαίνει ότι εξαρτώνται πολλά από αυτόν. Το εργαστήριο είναι εκεί και περιμένει. Γιατί δεν έχουν γίνει μέχρι τώρα οι έλεγχοι περί πιστότητας; Δεν το καταλαβαίνω. Αυτά δεν πρόκειται να τα καταλάβω ποτέ.
Καλό σ/κ, φίλε :)
@σοφία, στην χώρα της καρέκλας και του βολέματος είναι η απάντηση. Όμως, δεν είναι έτσι τα πράγματα. Δεν πρέπει να είναι έτσι. Έχει περάσει η αίσθηση στον κόσμο ότι ο ελληνικός πολιτισμός καλώς υπάρχει μεν, όμως δεν έχει καμία σχέση με την σύγχρονη πραγματικότητα, οπότε και γιατί να ασχολούμαστε; Γιατί να ασχολούμαστε με ερείπια και πέτρες, όταν πέφτει το χρημαστήριο, ανεβαίνουν τα επιτόκια, ακριβαίνει το πετρέλαιο, προβλήματα απτά που αντιμετωπίζει ο καθένας στην καθημερινόητά του; Τι σημασία έχει αν τα Σκόπια ονομαστούν Μακεδονία, ή αν επιστραφούν τα Ελγίνεια ή αν μεταφερθεί η χρονολόγηση του δίσκου στον 20ο αι μ.Χ.; Τι σημασία έχει, αφού τίποτα από αυτά δεν μπορεί να γεμίσει τις άδειες τσέπες μας;
Όμως, δεν είναι έτσι τα πράγματα. Θα πω το τετριμένο, πως λαός χωρίς παρελθόν είναι λαός χωρίς μέλλον. Θα πω επίσης ότι ο πολιτισμός δεν είναι κλεισμένος στα μουσεία. Είναι ποτάμι που ρέει κάτω από τα πόδια μας, κάτω από κάθε πτυχή της ζωής μας, είναι ο αέρας που αναπνέουμε, το μέλλον των παιδιών μας, το μέλλον της χώρας.
Γιατί νομίζεις οι Σκοπιανοί έχουν φάει τα λυσσακά τους να διεκδικήσουν κομμάτι της ιστορίας μας; Μα, αν δεν το κάνουν, δεν μπορούν να ενταχθούν χωροταξικά στην ευρύτερη βαλκανική περιοχή. Δεν θα μπορούν να στηρίξουν το κράτος τους σε γερά θεμέλια. Ποιος είναι ο πιο αδιαμφισβήτητος ένοικος σε μια περιοχή; Αυτός που τα ιστορικά τεκμήρια δείχνουν πως κατοικεί στον τόπο από τον 7ο μ.Χ. αιώνα ή αυτός που η ιστορία του τρέχει εκατοντάδες χρόνια π.Χ.; Απλή λογική χρειάζεται και συναίσθηση της σοβαρότητας της κατάστασης. Και προπαντός, παιδεία. Πρώτα και πάνω από όλα.
Η επίθεση δεν είναι καινούργια. Κάθε τόσο προσβάλλεται και κάτι άλλο. Το θέμα είναι πως αν γυρίσουμε το μάγουλο στα χτυπήματα μία φορά, σε λίγο θα έρθει η ώρα να γυρίσουμε και το άλλο και θα γίνει και φυσικά, και πριν το καταλάβουμε θα είμαστε εξαφανισμένοι από τον ρου της ιστορίας. Θα αγόμαστε και θα φερόμαστε. Γιατί θα είμαστε χωρίς ταυτότητα. Γιατί χωρίς παρελθόν δεν μπορεί να υπάρξει μέλλον. Αιτία και αιτιατό. Αριστοτέλης.
Σ' ευχαριστώ πολύ για το ξέσπασμά σου. Ελπίζουμε πάντα στο καλύτερο.
Πολλά φιλιά
Καλημέρα Ευαγγελία, όμορφη ανάρτηση, με ένα ξεχωριστό θέμα..
Αν κ εθνικίστρια δεν είμαι, αγαπώ ομως πολυ τη πατρίδα μου, με την ιστορία και το πολιτισμό της.. Οσο μεγαλώνω τόσο θα ψάχνομαι, τόσο θα θέλω να τα γνωρίσω καλύτερα..
Οι επιθέσεις υπήρχαν και δε θα πάψουν να υπάρχουν ποτέ Ευαγγελία μου, και αν το σκεφτείς είναι φυσικό, υπάρχουν τόσες πολλές σκοπιμότητες.. Αλλά η χώρα αυτή μέσα από τις στάχτες της πάντα θα αναγεννιέται.. Αυτό το πιστεύω.. Επαιξα σε ενα ξεχωριστο παιχνιδακι, εχεις ανοικτη προσκληση ως φιλη του blog μου ;) αν σου κανει κεφι παιζεις.. καλο σκ, φιλια!
Νομίζω πως είναι υπερβολή να πιστελυει κάποιος στην πλαστότητα του δίσκου. Ο δίσκος της Φαιστού είναι ένα εύρυμα σύμβολο για την Κρήτη, αλλά και για τον ελληνικό πολιτισμό.
Θα περιμένω να μάθω τις αποφάσεις της συνδιάσκεψης.
Δεν έχω δει από κοντά το δίσκο, γιατί δεν έχω πάει ακόμα στην Κρήτη!
καλησπέρα φίλη, εξέχουσας σημασίας όχι μόνο η θεματολογία, αλλά και η προσσέγκιση του θέματος
πάντα εξαιρετική
να είσαι καλά
επίσης επειδή σημερα κλείνει ο κύκλος της ιστορίας προς το παρόν - η συνέχεια επί σκηνής
ευχαριστώ και εδώ για την υπέροχη ιστορία που μας χάρισες στο off the record
τα λόγια σου συγκινητικά!!!!
Όλα καλά εύχομαι τα λέμε!!!!
@roadartist, τι θα πει εθνικιστής; Ποιος θα μου πει ότι το να αγαπά κανείς την πατρίδα του και την ιστορία της είναι κάτι αρνητικό που πρέπει να στιγματιστεί; Ποιος έχει δώσει την ερμηνεία της με τον τρόπο που το λες;
Και γιατί αυτή η χροιά σκιάζει τη συγκεκριμένη λέξη, αποκλειστικά εδώ, στην Ελλάδα, και όχι στη Γαλλία ή την Αμερική ας πούμε;
Το τι νιώθει κανείς για την πατρίδα του, δεν νομίζω ότι μπορεί να του το ορίσει μια λέξη. Άποψή μου, βέβαια.
Έρχομαι να δω :)
Πολλά φιλιά :))
@antoine, αξίζει να πας να τα δεις όλα από κοντά. Βάλτο στα επικείμενα σχέδιά σου! Φυσικά, το μουσείο θα αργήσει πολύ ακόμα να επανέλθει σε κανονική λειτουργία απ' ότι μαθαίνω, αλλά... είμαστε πια μαθημένοι! (βλέπε Σαντορίνη) :))
Καλό σ/κ :)
@surrealist, χαρά μου που συμμετείχα. Εγώ σ' ευχαριστώ που με σκέφτηκες.
Να' σαι καλά, γλυκιά μου, καλή συνέχεια! :)
Φιλιά :))
Ειλικρινά ένα μεγάλο ευχαριστώ διότι εκτός από έμπνευση έχεις και ήθος καλλιτέχνη
παιδεία και αυτό εκπαιδεύει και εμάς
τη φιλία μου!!!!
Με τσάκισες τώρα!
Και τη δική μου, @surrealist :))
Φιλιά :))
Με την έννοια που το λες ναι,η αξία του είναι ανεκτίμητη,του κάθε ευρήματος.
Απλά αναρωτιόμουνα μήπως κρύβει κάτι βαθύτερο,κάποιο κώδικα που οδηγεί κάπου και είναι η πύλη για να ανοίξει η σκέψη σε κάποια άλλη,άγνωστη κατεύθυνση.
Με την έννοια που αναφέρω αυτός που προσπαθεί να σπάσει τον κώδικα προσπαθεί εκ πρώτης να μπει στο μυαλό του δημιουργού,να κατανοήσει τις συνθήκες κάτω απο τις οποίες γράφτηκε για να καταλήξει σε ένα αποτέλεσμα γιατί είναι γνωστό πως οι αρχαίοι μιλούσαν με κώδικες προς το μέλλον.
Με την έννοια του κώδικα λοιπόν ίσως θα έπρεπε να είναι σε ποιο πολύτιμη πρώτη ύλη αλλά όπως βλέπουμε και ως κεραμικό έφτασε στην εποχή μας ανέπαφο.
Συνεπώς δεν αποκλείετε ούτε η έννοια του κώδικα .
Όσο για τον τύπο και το περιοδικό είναι πασιφανής ο τσαρλατανισμός του.
Καλό Σ/Κ εύχομαι
@κωνσταντίνε κι εγώ το ίδιο πιστεύω, πως μάλλον πρόκειται για ένα σημαντικό κείμενο. Διαφορετικά, γιατί θα έμπαινε ο δημιουργός του στον κόπο να κατασκευάσει στο χέρι σφραγίδες, με τόσο περίτεχνη και μοναδική απόδοση της κάθε μορφής, να τα ενσωματώσει με τόση ακρίβεια στις συγκεκριμένες διαστάσεις και να το ψήσει ώστε να αντέξει στον χρόνο; Και γιατί να μην υπάρχει δεύτερό του πουθενά; Δεν έχω απαντήσεις, μόνο ερωτήσεις έχω.
Θα' λεγα όμως ότι δεν πρέπει να υποτιμάμε και την αξία του πηλού. Ο πηλός ήταν αναπόσπαστο μέρος της ζωής τότε. Η καθημερινή τους ζωή, το εμπόριο, η ευημερία τους εξαρτώταν από αυτόν. Δεν ξέρω. Δεν μπορώ να απαντήσω. Εικάζω μόνο. Ίσως η χρήση του να μην απαιτούσε μια τόσο δυσεύρετη, αφού ήταν εισαγόμενη, και ακριβή πρώτη ύλη. Ίσως να πρόκειται απλά για ένα αντικείμενο που βοηθούσε στις θρησκευτικές τους τελετουργίες. Ίσως να πρόκειται για προσφορά ευχαριστίας στα ανάκτορα ή στους θεούς. Ίσως να είναι δώρο που ήρθε στα ανάκτορα από μακρυά στα πλαίσια διπλωματικών σχέσεων ανάμεσα σε βασιλείς. Ίσως να πρόκειται απλά για καταμέτρηση προϊόντων, όπως οι μυκηναϊκές πινακίδες. Ποιος ξέρει. Ποιος μπορεί να πει μέχρι να μιλήσει ο ίδιος ο δίσκος;
Σ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου. Έθεσε θέματα. Μυστικός χάρτης που οδηγεί κάπου, πύλη γνώσης που οδηγεί σε άλλη διάσταση, μυστικά αρχέγονης γνώσης... πολύ δελεαστικά!
Καλό σ/κ :)
Eυαγγελια μου
αρτια αναρτηση και παλι
μια χαρα χρησιμη για τη Δ δημοτικου
εκει κανουν το δισκο της Φαιστου
και καποια χρονια ειχαμε κανει αναπαρασταση σε τεραστια στρογγυλα φελιζολ καλυμενα με παπυρο..
να τα δημοσιευες αυτα τα αρθρα
και σε εκπαιδευτικες σελιδες
ειναι πολυ καλυτερα απο πολλα επισημα που μας δινουν στην μεθοδολογια
φιλια πολλα Εβανζελι μου και καλη Κυριακη:)
@talisker, τι εννοείς; Ότι το εκπαιδευτικό υλικό που μοιράζεται στα σχολεία δεν καλύπτει τις ανάγκες των μαθητών; Μην ακούω τέτοια! Μην ακούω τέτοια!!!
Πιπέρι!!! :))
Καλή Κυριακή, τάλι μου. Σ' ευχαριστώ πολύ.
Φιλιά :)
καλημερα σας...σας βρήκα στην Artanis και χαιρομαι ιδιαίτερα που συναντώ εδω και άλλους που εκτιμώ.
Θα μπορούσα να διαβάσω την αναρτησή σας τη Χωρα των θαυματων στην αυριανή μου εκπομπη;
Θα σας στειλω και μειλ.
Σας ευχαριστώ πολύ
Νανά Τσούμα ΝΕΤ 105,8
@νανά τσούμα, ευχαριστώ πολύ για την τιμή, φυσικά και μπορείτε να διαβάσετε όποιο κείμενό μου θέλετε.
Καλό βράδυ
..πολυ σημαντικό θέμα, ελπίζω να μην "πάρουν" θάρρος, σαν τους Σκοπιανους.
@ilia, δεν θα πάρουν. Οι θέσεις τους είναι ατεκμηρίωτες.
Καλό σου βράδυ
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ!!!
@faraona, και σε σένα καλό απόγευμα :)
Είναι αυθεντικός διότι είναι αναγνώσιμος!
Μία «Έκθεση Πεπραγμένων» ενός διαχειριστή του εμπορικού κέντρου της αρχαίας Φαιστού.
Ο διάσημος Δίσκος της Φαιστού αποτελεί μία τυπογραφημένη, κατά επισημασμένες παραγράφους συνοπτική αναφορά ενεργειών ενός διαχειριστή – τιμητή του εμπορικού κέντρου της Φαιστού. Οι σπείρες, για λόγους τεχνικούς, ξεκινούν με οδηγό το χείλος του δίσκου, από την περιφέρεια προς το κέντρο, ενώ η επιγραφή, πάλι για τεχνικούς λόγους, έγινε αντίθετα.
Ο Δίσκος της Φαιστού, η Στήλη από την Άβυδο, η Στήλη της Ροζέτας, η Πινακίδα από την Έγκωμη, η Πινακίδα από το ιερό της Αθηνάς του Ιδαλίου και η Πινακίδα της Κορτόνας αποτελούν μερικές έγγραφες αναφορές ή δημοσιεύματα τρεχουσών λογιστικών και κανονιστικών πράξεων προς ενημέρωσιν του άνακτα, της διοικήσεως ή του δήμου.
https://skydrive.live.com/?cid=e39b50d7d9ea3235&id=E39B50D7D9EA3235%21105#!/view.aspx?cid=E39B50D7D9EA3235&resid=E39B50D7D9EA3235%21122&app=WordPdf
Δημοσίευση σχολίου