13.5.14

Ο αινιγματικός Βερμέερ

Ο ζωγράφος Johannes Vermeer, εκπρόσωπος του ολλανδικού μπαρόκ του 17ου αιώνα, που αγαπώ ιδιαίτερα για την ποιητική διαχρονικότητα των μόνο φαινομενικά απλών έργων του, ίσως χρησιμοποίησε κάποιον πρόγονο της φωτογραφικής μηχανής προκειμένου να αποδώσει με τόση ακρίβεια τους εσωτερικούς χώρους που τον έκαναν διάσημο σε όλο τον κόσμο (μετά θάνατον, βέβαια). Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται ο καθηγητής Phillip Steadman του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Αγγλίας στα πλαίσια έρευνας που διεξήγαγε πάνω στο έργο του διάσημου Ολλανδού ζωγράφου. Ακόμα κι έτσι να είναι τα πράγματα όμως, το μυστήριο, η αινιγματικότητα και γοητεία της δουλειάς του εξακολουθούν και παραμένουν άθικτα στα μάτια και τη συνείδηση του φιλότεχνου κοινού.

Η Μαριλένα Κασιμάτη στο κεφάλαιο "Εικαστικές τέχνες από το τέλος της Αναγέννησης ως τον 18ο αιώνα" στην Ιστορία των Τεχνών στην Ευρώπη και αναπλάθοντας τα λόγια του Gombrich αναφέρει για τον Βερμέερ:

"Διερωτάται κανείς πώς τα τόσο λιτά έργα του, τα οποία συνήθως αναπαριστούν μια γυναίκα σε ένα δωμάτιο που φωτίζεται από ένα παράθυρο να κάνει ελαφρές οικιακές εργασίες, να παίζει τσέμπαλο ή να διαβάζει γράμματα, αιχμαλωτίζουν τον θεατή αμέσως και τον κάνουν να πιστεύει ότι πρόκειται για κάτι σαν θαύμα."

Την έρευνα σχετικά με τα στοιχεία που οδήγησαν τους ερευνητές στο συμπέρασμα ότι ίσως και να χρησιμοποίησε ένα είδος φωτογραφικής μηχανής, πολύ πριν από την ανακάλυψή της, μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ.


Johannes Vermeer (1632-1675)

Johannes Vermeer (1632-1675)

Johannes Vermeer (1632-1675)

Johannes Vermeer (1632-1675)

Johannes Vermeer (1632-1675)


2 σχόλια:

DIMI είπε...

Υπέροχος ζωγράφος καί καταπληκτικοί οι πίνακές του Εύα μου!!Πολύ καλή η παρουσίασή σου!!
Καλή εβδομάδα!!Φιλάκια!

Eva Psarrou είπε...

@ DIMI
Και να φανταστείς ότι φιλοτέχνησε μόνο 30 έργα! Καλή εβδομάδα, φιλιά!