18.12.08

«Γιάννης Μόραλης, Σχέδια 1934-1994»



225 σχέδια του Γιάννη Μόραλη, προάγγελοι των περιόδων της ζωγραφικής του, παρουσιάζονται στους δύο ορόφους του νεοκλασικού Μεγάρου Εϋνάρδου από τις 16 Δεκεμβρίου. Τα σχέδια, τα οποία παρουσιάζονται είτε σε λιτά μονόφυλλα είτε σε συνθέσεις τις οποίες είχε επιμεληθεί μεταγενέστερα ο ίδιος ο ζωγράφος, είναι ταξινομημένα κατά δεκαετία, ακολουθώντας την εικαστική εξέλιξη του ζωγράφου, η οποία δεν περιορίστηκε μόνο στις αναζητήσεις της εκφραστικής γλώσσας, αλλά προχώρησε σε μια πιο προσωπική σύνθεση στοιχείων, όπως η λιτότητα και η αφαίρεση, παρμένων τόσο από την αρχαία ελληνική όσο και από τη νεότερη τέχνη.

Στην τέχνη του Μόραλη η μορφή είναι ο στόχος και όχι το μέσον, η οποία δέχεται κλιμακούμενες αφαιρέσεις για να αναχθεί τελικά στα γεωμετρικά της ισοδύναμα. Με αυτή τη διαδικασία ο ζωγράφος καταφέρνει να φτάσει στον πυρήνα του εικαστικού του κόσμου, χωρίς να ακρωτηριάζει την ουσία των πραγμάτων.
Συνδυάζοντας τόσο τις παραδοσιακές όσο και τις σύγχρονες τεχνικές, ο Γιάννης Μόραλης επέκτεινε το εικαστικό του έργο και σε άλλα πεδία, όπως στην φιλοτέχνηση σχεδίων για ταπισερί και κεραμικές συνθέσεις, καθώς και στην αρχιτεκτονική του εφαρμογή, όπως την κόσμηση κατοικιών και δημόσιων κτηρίων, όπως η εξωτερική ΒΔ και ΝΑ όψη του ξενοδοχείου Χίλτον. Έχει επίσης σχεδιάσει σκηνικά και κοστούμια για το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν και το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου, και έχει εικονογραφήσει βιβλία (Ελύτης, Σεφέρης, Καββαδίας κ.ά.), καθώς και πολλά εξώφυλλα δίσκων (όπως του Χατζιδάκι και του Θεοδωράκη).

«Θα πρέπει να πω ότι δεν ήθελα να γίνω καθηγητής στην ΑΣΚΤ γιατί φοβόμουν μήπως γίνω δημόσιος υπάλληλος. Κι όχι μόνο δεν το μετάνιωσα, αλλά κατάλαβα πόσο σημαντικό ήταν. Δίδαξα ορισμένα πράγματα στους φοιτητές μου, αλλά με δίδαξαν πολλά και εκείνοι.», είπε μεταξύ άλλων ο ίδιος ο ζωγράφος την βραδιά των εγκαινίων της έκθεσης, την οποία προλόγισε ο μαθητής του Δ. Κοκκινίδης.

Η Πέγκυ Ζουμπουλάκη, της οποίας η γκαλερί συνεργάστηκε για τη διοργάνωση της έκθεσης με το ΜΙΕΤ, σημειώνει: «Τα σχέδια λένε μόνα τους όσα ο ίδιος δεν είπε ποτέ. Μιλάνε για έρωτες, φιλίες και συναισθήματα. Είναι οι “προάγγελοι” σημαντικών μεγάλων έργων του, όλες εκείνες οι λεπτές αποχρώσεις, θα έλεγε κανείς, μιας ατέλειωτης σχέσης με τη ζωγραφική και τον έρωτα».

«ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ - ΣΧΕΔΙΑ 1934 – 1994»
Μέγαρο Εϋνάρδου. Εως 15 Φεβρουαρίου 2009
(Αγίου Κωνσταντίνου 20 – δίπλα στο Εθνικό Θέατρο)
Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης σε συνεργασία με την γκαλερί Ζουμπουλάκη.

16 σχόλια:

Κωνσταντίνος Κόλιος είπε...

Είδες Ευαγγελία,άλλα θετικά η Αθήνα άλλα η Θεσσαλονίκη.
Άντε τώρα εμείς και να θέλουμε να κατέβουμε να δούμε την έκθεση ,σνίφ .

Καλές γιορτές να περάσεις:)

iLiAs είπε...

..χαίρομαι που όταν μπαίνω εδώ, διαβάζω περι τέχνης, περί πολιτισμού..οι μέρες είναι δύσκολες και ωφελεί να διαβάζουμε διαφορετικές ειδήσεις :)

Καλο βράδυ Ευαγγελία :)

Artanis είπε...

Λιτές γραμμές, μελετημένες απέριττες φόρμες, αφαιρετική σχεδίαση...
Η απλοποίηση της ζωγραφικής...
Καταπληκτικός...
Καλησπέρα Ευαγγελία μου...

Σταλαγματιά είπε...

Λάτρης της τέχνης πάντα Ευαγγελία.
Αν σου πω πως δεν έχει πάει ποτέ σε έκθεση ζωγραφικής,
δεν έτυχε δεν το οργάνωσα πολλά δεν.
Θα μου άρεσε όμως να παρευρεθώ σε μια έκθεση και να υπάρχει κάποιος εκεί να εξηγεί τι είναι αυτό που βλέπουμε καθ ότι άσχετη ίσως να μην αντιληφθώ αυτό που ο καλλιτέχνης θα ήθελε να παρουσιάσει.

Καλό σου βράδυ

Antoine είπε...

Αρχικά, να συμφωνήσω με τον άνωθεν Κωνσταντίνο! Επιτέλους ένας άνθρωπος να λέει τα λόγια μου!
Καλή η τέχνη του Μόραλη αλλά δε με ενθουσιάζει ιδιαίτερα. Όπως σου έχω πει άλλωστε, προτιμώ το Μπουζιάνη και τον Παρθένη από τους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα.

η κοπέλα με το καναρινί φόρεμα είπε...

Το ξέρεις πόσο απολαμβάνω τις εικαστικές σου αναρτήσεις! Μου άρεσε αυτό που είπε ο ίδιος "Δίδαξα ορισμένα πράγματα στους φοιτητές μου, αλλά με δίδαξαν πολλά και εκείνοι." Καλησπερένια!

spyros1000 είπε...

ωραια η εκθεση,ελπιζω καποια στιγμη να καταφερω να περασω...

Ανώνυμος είπε...

@Κωνσταντίνε, κι εμείς που είμαστε εδώ, νομίζεις ότι τολμάμε να πάμε; Το αφήνω για μετά τις γιορτές, μπας κι έχουν ηρεμήσει κάπως τα πράγματα! Φιλιά :)

Ανώνυμος είπε...

@Hλία, λίγος πολιτισμός σαν αντίδωρο! Καλό! Σ' ευχαριστώ πολύ, φίλε, να' σαι καλά :)

Ανώνυμος είπε...

@artanis, ουκ εν τω πολλώ το ευ! Συμφωνώ και επαυξάνω! Καλό σ/κ :)

Ανώνυμος είπε...

@Αναστασία μου, τι να πω... ένοχη! Δεν χρειάζεται να ξέρεις για να απολαύσεις. Αυτό που χρειάζεται είναι να είσαι ανοικτός να ακούσεις αυτό που θέλει να σου πει. Όποτε βρεις τον χρόνο, δοκίμασέ το. Δεν θα το μετανιώσεις :)
Πολλά φιλιά :)

Ανώνυμος είπε...

Το ζητούμενο είναι το ίδιο και για τους τρεις, στην τεχνική διαφέρουν. Ο Μπουζιάνης δραματικός και ακατέργαστος, ο Παρθένης ονειρικός και παραμυθένιος, ο Μόραλης ορθολογιστής και χωρίς πολλά πολλά. Αν μπορεί να το πει με δύο γραμμές, δύο γραμμές θα χρησιμοποιήσει. Το θέμα είναι πως ακόμη και με δύο γραμμές μπορεί να το πει. Κι αυτό για μένα είναι αξιοθαύμαστο.

Καλό σ/κ :)

Ανώνυμος είπε...

@Καναρινένια μου, είναι η σεμνότητα ενός μεγάλου δασκάλου. Στα 92 του χρόνια σήμερα, καταξιωμένος από τους πάντες κι ακόμα νιώθει μαθητής!!! Φοβερό; Φοβερό!!
Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Πολλά φιλιά :)

Ανώνυμος είπε...

@Σπύρο, κι εγώ αυτό θα κάνω! Σ' ευχαριστώ για το πέρασμα :)

faraona είπε...

Evaggeli μου
ευχες πολλες για Καλα Χριστουγεννα με ΥΓΕΙΑ,ΑΓΑΠΗ ΑΙ ΕΙΡΗΝΗ!!!

Ανώνυμος είπε...

@faraona μου, Χρόνια Πολλά και σε σένα και την οικογένειά σου, με υγεία κι ευτυχία!